Kuva: Annika Pitkänen

Digiope

Hämmennys

Ruutu. Tässä se on. Mun luokka. Mustat pallurat kuuntelevat mun monologia, kun kehoituksista huolimatta kamerat eivät mene päälle. Onkohan siellä korvat auki? Tehtävien palautuksia tippuu hyvään tahtiin luokan parhailta. Osa suoriutuu paremmin kuin koskaan. Mutta sitten on hän, jonka kotona on aina kova meteli. Ja hän, joka on läsnä vain joka neljäs kerta. Välillä tuntuu, että olen kuin chat-juontaja. Miten mä saan nyt kaikki aktivoitua… “Hei, mitä kuuluu? Ootteko te siellä?”

“Hei, mitä kuuluu? Ootteko te siellä?”

Vuorovaikutuksen tärkeys tuli todeksi

Opettajien kokemukset etäopetuksesta vaihtelivat. Uuteen tilanteeseen siirtyminen sujui joidenkin oppilaiden kanssa 
helpommin kuin toisten. Etäopetuksessa opettajat kokivat hankalaksi vuorovaikutuksen ylläpitämisen, ja etäopetuksen päätyttyä sen merkitys näkyi kouriintuntuvasti, kun oppilaat olivat edistyneet osittain hyvin eri tahtiin.

Lähde: Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, Yle

Etäopetus syvensi kuilua eritasoisten oppijoiden välillä

Oppilaat, joilla oli ennen poikkeusaikaa haasteita oppimisessa, kokivat etäopetuksen usein erityisen vaikeaksi. Opettaja ei voinut antaa samalla lailla tukea kuin luokassa, mikä teki etäkoulusta stressaavaa. Osa koululaisista käytti monta tuntia tehtävien tekemiseen kun taas osa katosi opetuksesta kokonaan.

Miltä sinusta tuntui?

Kun valmistauduin ensimmäiseen etäopetustuntiin, olin…

Järjestelmässä tapahtui virhe. Yritä hetken kuluttua uudestaan.

Kiitos!

Et ollut yksin tunteidesi kanssa.

{{ parseInt(result.result_count * 100 / totalVotes)}} %

{{ result.result_name }}

Kuva: Petri Huhtinen

Luokaton lapsi

Suru